Fruittelers en hun medewerkers opereren in een snel veranderende wereld vol met kansen en uitdagingen. Voor een duurzame en toekomstbestendige fruitteelt is het noodzakelijk dat de ondernemers en haar medewerkers zich blijven ontwikkelen.
Educatie en ondernemerschap
NFO zet kennis en ontwikkeling in de fruitsector op de kaart. Op de thema’s arbeid, plantgezondheid, klimaat en water liggen grote uitdagingen voor de sector om verder te verduurzamen. Dit vraag ondernemerschap, actuele kennis en innovatie van ondernemers en haar medewerkers. De scholingsconsulent heeft een actieve rol in de vertaling van deze kennis en scholingsbehoefte naar een evenwichtig en (vernieuwend) en breed cursusaanbod voor de fruitteelt. Samen met de kennisaanbieders uit de fruitteeltsector en de steun van Colland Arbeidsmarkt zetten wij ons in voor een sterke fruitteeltsector.
Kennis delen en scholingsconsulent
Ondernemerschap, kennis en scholing helpen de fruittelers en hun bedrijf verder te groeien en ontwikkelen. Daarom zet de NFO sterk in op kennis ontwikkelen en delen bij ondernemers en werknemers en het vergroten van ondernemerschap in de fruitteelt. De scholingsconsulent fruitteelt speelt hierin een centrale rol. De scholingsconsulent is spin in het web in diverse kennisprojecten en organiseert kennisevents, inspiratiedagen en workshops op landelijk en regionaal niveau voor de leden van NFO. Zij zoekt actief de samenwerking binnen de sector voor het vergroten van denk- en daadkracht.
Speciale aandacht is er voor de jonge fruittelers. NFO stimuleert de ondernemers van de toekomst om zich te blijven ontwikkelen door ze te verbinden en samen te brengen door inspirerende kennisbijeenkomsten voor jongeren.
Ondernemerschap en Markt
Kennisdelen over ondernemerschap betreft ook de marktomstandigheden voor ondernemers. De NFO heeft een rol bij de Europese Oogstramingen en informeert telers over prijsontwikkelingen samen met de AMI. Marktontwikkelingen zijn een wisselwerking in de hele keten. De fruitteler heeft daardoor ook te maken met certificeringen van de onderneming en het fruit zoals bijvoorbeeld bij Global Gap, BeterVoor en On the way to Planet Proof.
Neem contact op met Jeannet Mulder of Sander Bos voor deze thema’s.