De Nederlandse keten van zachtfruittelers en -handelaren wil een driejarige promotiecampagne opzetten, om de consumptie van Nederlandse aardbeien, frambozen, bramen, rode en blauwe bessen te stimuleren. Hiertoe is een financieringsaanvraag ingediend in Brussel.
De campagne kent een totaalbudget van 1,2 miljoen euro en is een initiatief van NFO, ZLTO Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Berry Promotions en Simply the Bes.
De aanvraag is vorige maand ingediend en Brussel zal in september of oktober besluiten of het budget wordt toegekend. Wanneer dat het geval is, gaan op 1 januari 2025 de eerste promotieactiviteiten van start.
De dalende consumptie voor zachtfruitsoorten vormt de directe aanleiding voor de campagne. Sinds corona is een duidelijk dalende trend zichtbaar als het gaat om de consumentenaankopen voor aardbeien, maar ook bessen, frambozen en bramen. Dit geldt met name voor consumenten in de leeftijd van 18 tot 35 jaar. Die trend moet met de campagne worden gekeerd.
Afdracht via afzetorganisaties
Volgens Mark de Jong van ZLTO hebben telers en handelaren samen de aanzet gegeven tot de campagne en zijn zij ook betrokken bij de uitvoering ervan. De campagne gaat onderdeel uitmaken van het Europese subsidieprogramma ‘Enjoy, it’s from Europe’. Hiermee wil de EU de afzet en het bewustzijn over de kwaliteit en duurzaamheid van Europese agrarische producten bevorderen.
Teelt en handel moeten zelf 120.000 euro bijdragen van het jaarbudget van 400.000 euro. De afdracht daarvoor loopt via diverse afzetorganisaties en bedraagt ongeveer 1.500 euro per miljoen kilo verkocht product.
Beter rendement voor fruitteler
Adjunct-directeur Sander Bos van de NFO hoopt dat Europa de aanvraag positief zal beoordelen. “Sowieso is het een positieve zaak dat zachtfruitpartijen de handen ineen slaan, om samen te komen tot een beter rendement voor de fruitteler.”
Lees meer in het artikel dat werd gepubliceerd op de website van Nieuwe Oogst.
Bron: Nieuwe Oogst