Waarom de Groene11 zo succesvol zijn


“Heeft u weleens gehoord van de Groene11?” Deze vraag stelde Caroline van der Plas, van agrarisch communicatiebureau Farm & Food Communication, aan de 170 bezoekers van de Alliance-klantenavond voor fruittelers op 12 maart. Er gingen geen vingers omhoog…. Misschien best een zorgelijk antwoord, want de Groene11 is een zeer sterk verenigd samenwerkingsverband van de verschillende natuur- en milieuorganisaties zoals Greenpeace, Natuur & Milieu en Natuurmonumenten. Inmiddels zijn er dertien partijen aangesloten en zij zijn samen actief aanwezig in politiek Den Haag. Ondanks dat het allemaal verschillende clubs zijn, hebben zij zich samengevoegd om zo een zware stem te krijgen en ze hebben een gezamenlijk bureau in Den Haag. Van der Plas: “Zij overleggen wanneer ze welk nieuws naar buiten brengen en vullen elkaar aan en spreken elkaar niet tegen.” Zo wordt bijvoorbeeld in maart actief stampij gemaakt over minder weidevogels, want dan begint het broedseizoen. Dit doen ze uiteraard niet in hartje winter december, want dan is de impact op het publiek kleiner. Ze gaan dus zeer geraffineerd en eigenlijk ook slim te werk. Via lidmaatschappen en de miljoenen tellende subisidiepot vanuit de Postcode Loterij worden zij nog extra gesterkt.

De groene 11

Versnippering en verdeeldheid is een valkuil
Van der Plas benadrukt dat de land- en tuinbouwsector ook veel meer moet samenwerken op het gebied van berichtgeving naar buiten. Ga een discussie over gangbare of bioteelt niet op social media uitvechten, maar doe dit in de huiskamer. Dus zorgen dat je op één lijn zit. De Groene 11 maakt nu gebruik van de versnippering en verdeeldheid die er zijn binnen de sectoren, hiermee is de landbouw te vergelijken met een makkelijke prooi voor hen. Samen optrekken is dus heel belangrijk en laat alle positieve dingen zien die je doet. “Wie trekt er budget uit voor promotie van zijn bedrijf en de sector?”, vroeg Van der Plas aan de zaal. Enkele vingers gingen omhoog. Dit mag volgens haar veel meer worden. “Maak op Facebook een bedrijvenpagina aan en laat zien wat voor moois je in handen hebt.” De agrarische sector zorgt voor alle agf in Nederland, dat is toch al een super boodschap. Want, zo is haar credo: “Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je.”
Kanttekening die gemaakt moet worden, is dat telers die lid zijn van NFO en\of LTO via hun lidmaatschap ook automatisch bijdragen aan sectorpromotie.