Zachtfruit staat volop in de belangstelling bij The Greenery. De afzetorganisatie heeft samen met haar zachtfruittelers de koers voor de toekomst verder aangescherpt. Op verzoek van telers, maar ook op basis van vraag vanuit de handel, gaat naast levering aan de retail de veilingklok weer een belangrijkere rol spelen in de afzet. Ook komt er ruimte voor nieuwe afzetmethoden, zoals verkoop via een webshop. Naast de focus op verkoop is rasontwikkeling een belangrijke pijler in de nieuwe koers op gebied van zachtfruit.
De belangrijkste zachtfruitsoorten bij The Greenery zijn framboos, braam, rode bes, blauwe bes en aardbei. Om tegemoet te komen aan de klantbehoeftes is er continu aandacht voor rasontwikkeling. De nieuwste rassen die The Greenery in 2019 en 2020 introduceerde zijn Nobility en Lagorai; beide frambozenrassen. Maar ook voor bramen, rode bessen en aardbeien is de rasontwikkeling in volle gang. Commercieel Manager Aad van Dijk: “We hebben samen met onze partners een breed scala aan rassen uitstaan. Daar zitten ook een aantal hoog-potentiële rassen bij”. Van Dijk verwacht de komende jaren zowel van braam als framboos en aardbei meer hierover te kunnen melden. Nu staan van de meest interessante rassen nog maar enkele rijtjes bij telers, maar de verwachting is dat één of meerdere rassen in de nabije toekomst op grotere schaal geteeld kunnen gaan worden. De volgende stap is het planten van grotere proefblokken bij telers. Pas als een ras dan ook voldoet kan het breed geïntroduceerd worden.
Qua afzet lag de focus bij The Greenery de laatste jaren vrij sterk op de retail. “De volumes die worden verkocht via de retail zijn enorm gegroeid. Maar we willen naast retail nu ook inzetten op andere afzetkanalen, zoals groothandel, foodservice en service providers. Het vraagt andere strategieën om ook deze afzetkanalen goed te bedienen”, legt Van Dijk uit. De daghandel in zachtfruit krijgt daarom in 2021 een nog prominentere plaats binnen The Greenery. De focus komt in eerste instantie op de veilingklok. Voor het goed functioneren van de klok zal structureel voldoende product beschikbaar moeten zijn. Doel is dagelijks een groot volume klasse I te gaan veilen.
Daarnaast blijft er de mogelijkheid om vooruit te bestellen en wordt gewerkt aan een online verkoopportaal in de vorm van een webshop. De bedoeling is dit in 2021 verder uit te rollen.