Albert Heijn, Aldi, Jubo, Lidl en Plus gaan in de loop van 2023 stoppen met het aanbieden van gratis eenmalige zakjes voor groenten en fruit. Dat hebben de ketens in een gezamenlijk intentieverklaring vastgelegd. In plaats daarvan kunnen klanten gebruik maken van herbruikbare zakjes die ze thuis kunnen wassen. Met dit gezamenlijke initiatief verwachten de vijf supermarktketens jaarlijks zo’n 126 miljoen plastic en 10 miljoen papieren zakjes uit te sparen.
De ketens zijn deelnemers in het Plastic Pact NL. Deze alliantie van de Nederlandse overheid en meer dan honderd koplopers in de kunststofketen streeft naar minder gebruik van plastic en betere recycling. Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, benadrukt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk supermarktketens meedoen. Het Plastic Pact NL zal dit soort gezamenlijke initiatieven blijven ondersteunen”.
Vorig jaar deed Albert Heijn als eerste de eenmalige plastic zakjes in de ban en verving ze door duurzame, herbruikbare verszakjes. De overige vier supermarkten doen dat in de loop van dit jaar. Dit is vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring.