In navolging op varkensvlees, kippenvlees en eieren is er nu ook een prijzenmonitor voor hardfruit ontwikkeld. De monitor moet telers helpen sterker in de onderhandelingen met afnemers te staan. Het instrument is gemaakt op initiatief  van LLTB en ZLTO en met financiële steun van de provincie Limburg.

Met de monitor krijgen telers inzicht in de prijs door de hele keten, vanaf het teeltbedrijf tot aan de supermarkt. Van tien supermarktketens zijn de consumentenprijzen in maart 2022 in beeld gebracht. En één retailer heeft de gegevens van de in- en verkoopprijzen voor de prijzenmonitor verstrekt. Binnen de monitor zijn vier appelrassen en twee perenrassen uitgewerkt, te weten: Elstar, Jonagold, Pink Lady, Kanzi, Doyenné du Comice en Conference. Hierbij valt op dat de brutomarge bij Kanzi en Pink Lady een stuk groter is dan bij Elstar en Jonagold. Ook bij Doyenné is de brutomarge forst hoger dan bij Conference.

Ook prijsverschillen tussen supermarktketens lopen sterk uiteen, blijkt uit de monitor. “Dat betekent dat er ruimte in de markt is om de inkoopprijs te verhogen”, redeneert Peter van Balkom van Connecting Agri & Food, dat de monitor ontwikkelde. Het doel is om de positie van de primaire producent in de keten te versterken, zodat op basis van cijfers afspraken gemaakt kunnen worden met afzetpartijen.

Bron: nieuweoogst.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 27 september 2022 - 16:20