Retailer Plus, die 270 supermarkten heeft, heeft deze week een zogenaamde PlanetProof week (zie foto hiernaast). Hierbij valt op dat alleen zuivelproducten in deze actie genoemd worden, over een meerprijs richting de teler wordt niet gerept. PLUS kon hier nog geen antwoorden op geven richting de redactie van Fruitteelt. PLUS heeft ook Nederlands verpakt en gecertificeerd fruit in haar schappen liggen, maar daar is op de site en in hun actiefolder niks over terug te vinden. Aldi en Marqt zijn als supermarkten nu zelf PP gecertificeerd. Dit betekent dat alle losse (niet verpakte) producten in de winkel ook met het keurmerk On the way to PlanetProof kunnen worden verkocht. Een Jumbo of PLUS mogen dit dus niet. Wim Uljee, communicatiemanager bij SMK, rekent even voor: “Als Jumbo met al haar vestigingen zelf gecertificeerd wil worden kost dit circa € 15.000,- (ex. auditkosten per vestiging).” Naar verhouding is een fruitbedrijf veel meer kwijt voor een certificering.