Het is nu het moment om een extra laag btw-tarief voor groenten en fruit in te zetten. GroentenFruit Huis, het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en de coalitie Gezonde Boodschappen, waar ook NFO deel van uitmaakt, boden vandaag het manifest ‘Investeren in een gezonde toekomst’ aan aan de vaste Kamercommissie VWS van de Tweede Kamer. De NFO hoopt op een snelle actie van de Tweede Kamer.
Het verlagen van het btw-tarief op groenten en fruit is immers de meest eenvoudig te implementeren leefstijlinterventie op korte termijn. Gezamenlijk vragen deze organisaties in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, om inzet op de verhoging van de consumptie van groenten en fruit als speerpunt mee te nemen in hun partijcampagne. De organisaties vragen om te investeren in een gezonde toekomst: het bevorderen van een gezond eetpatroon verdient zich terug.
Het manifest wordt later deze week aangeboden aan staatssecretaris Blokhuis. Daarnaast wordt het onder de aandacht gebracht van opstellers van partijprogramma’s.
Uit onderzoek van het GroentenFruit Huis blijkt dat na de btw-verhoging van 6 naar 9% sinds 1 januari 2020 18% van de consumenten minder fruit koopt en 14% minder groenten. Met name lagere inkomensgroepen komen zo steeds meer op achterstand.