Nederlandse sector start Europees promotieprogramma voor zachtfruit

01 april 2025

Een samenwerking van Nederlandse bedrijven start een promotiecampagne voor zachtfruit in Nederland, België en Duitsland. Met Europese subsidie gaat een driejarig promotieprogramma lopen, met als doel de consumptie van bessen, frambozen, bramen en aardbeien te stimuleren.

Richard Schouten, algemeen directeur GroentenFruit Huis en René van der Burg, directeur DLN bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) tekenden op 31 maart een contract, waarmee de Europese subsidie werd bekrachtigd en de samenwerking van start gaat.
“Deze samenwerking is vrij uniek binnen de sector en is een mooi resultaat van collectief denken”, aldus Richard Schouten.

De promotiecampagne beoogt de stimulering van de interne EU-markt voor de genoemde zachtfruitsoorten. De campagne is gericht op het vergroten van de bekendheid van vers zachtfruit uit de EU, met als doel de consumptie te verhogen. De campagne richt zich voornamelijk op jongvolwassenen in Nederland, België en delen van Duitsland, aangezien deze groep minder zachtfruit consumeert dan gemiddeld. Daarbij legt de campagne de nadruk op de voedselwaarden: gezond, vers en gemak.

De campagne loopt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2028 en heeft een jaarlijks budget van €400.000. De sector draagt hier jaarlijks €120.000 aan bij, terwijl de EU dit aanvult met

€280.000. Deze campagne wordt mede gefinancierd door het promotieprogramma van de Europese Commissie – Enjoy, it’s from Europe!

Voor de uitvoering van de campagne zal worden samengewerkt met Food Cabinet en de effectmetingen worden uitgevoerd door Markteffect. Het werkteam zachtfruit bestaat uit: ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Berry Briljant, Simply the Bes en GroentenFruit Huis (penvoerder).

Partners in de campagne zijn: abbGrowers, Bakker Barendrecht, Berries Pride, Berry Brothers, BerryWorld, Coöperatie Hoogstraten, Fossa Eugenia, FruitMasters, Kompany, Royal Berry, The Greenery, Veiling Zaltbommel, ZON.