De stijgende fruitconsumptie die sinds de coronapandemie zichtbaar is, heeft zich ook het afgelopen halfjaar doorgezet. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Opvallend is dat de perenaankopen met maar liefst 20 procent stegen. Dat blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.
In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.
Het afgelopen halfjaar is ook de top drie van meest verkochte fruitsoorten gewijzigd. Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de top drie. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%) die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. Oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar. De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer peren. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Gemiddeld per huishouden in Nederland zijn er ongeveer 9 kilo appels en 3 kilo peren gekocht in de eerste helft van 2021. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi’s (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.
Sinds de coronapandemie heeft het online boodschappen doen een enorme boost gekregen. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.