De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het gedrag bij het inkopen van voedsel. Dit komt naar voren uit onderzoek onder 1.038 Nederlanders, dat Direct Research uitvoerde in opdracht van LTO Nederland.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders de illusie hebben dat ze een kwart van het inkomen uitgeven aan voedsel. In werkelijkheid is dat nog minder dan de helft daarvan. Een gemiddeld huishouden geeft maar zo’n 8% van het inkomen uit aan voedsel.
Ongeveer 4 op de 5 Nederlanders houdt zich op de een of andere manier bewust bezig met het product dat hij of zij koopt. Vooral seizoensproducten en scharrelproducten zijn daarbij favoriet, gevolgd door voedsel van Nederlandse bodem. Eenmaal voor het schap heeft echter maar 1 op de 3 Nederlanders oog voor de gezondheid van voedsel. En ondanks dat 80% van de Nederlanders aangeeft producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen, let maar 1 op de 5 consumenten op duurzaamheid bij het lezen van het etiket.
LTO Nederland vraagt het nieuwe kabinet om te investeren in bewustwording over voedsel. Ook volgens Bert den Haan, vicevoorzitter van de NFO, is dit belangrijk. “Het onderzoek toont aan dat consumenten minder waarde hechten aan duurzaamheid dan vaak wordt gedacht. In de winkel is de portemonnee uiteindelijk toch vaak leidend. Daarbij maken de onderzoeksresultaten duidelijk dat we als sector nóg meer onder de aandacht moeten brengen hoe gezond en duurzaam het fruit van Nederlandse bodem is.”
Bron: LTO Nederland