De Nederlandse verkoop van groenten en fruit in het buitenland steeg afgelopen jaar met vier procent naar € 11,9 miljard. Maar liefst tachtig procent wordt verkocht binnen een straal van 1.000 kilometer. Negentig procent van de afzet blijft in EU-landen.
Duitsland voert met een bedrag van € 4,3 miljard op eenzame hoogte de ranglijst aan van afzetlanden. Dat blijkt uit ramingen 2019 die GroentenFruit Huis analyseerde op basis van gegevens van onder andere Eurostat. Het Verenigd Koninkrijk en België volgen op plaats 2 en 3. De sterkste groei is te zien in Polen. De Nederlandse verkoopomzet nam hier met 18 procent toe. Het ging vooral om meer uien, tomaten en paprika’s. Ook noteerde de verkoop in Frankrijk (+6%), Denemarken (+7%) en Italië (+12%) mooie groeicijfers. De verkoop naar het Verenigd Koninkrijk (-1%) en Zweden (-2%) bleef iets achter op 2018. De hogere Nederlandse exportomzet van groenten en fruit in 2019 komt vooral voor rekening van tomaat, paprika, avocado, ui, banaan en blauw bes.

Nederland speelt binnen Europa een belangrijke rol als importeur van vers fruit. Van alle EU-landen is Nederland met een aandeel van dertig procent de belangrijkste importeur van fruit afkomstig van buiten de EU. De top-3 meest geïmporteerde producten, uitgedrukt in omzet, zijn druif, banaan en avocado. De importwaarde van verse groenten en fruit steeg met 3 procent naar € 7,9 miljard.

 

Dit bericht is geplaatst op donderdag 9 januari 2020 - 21:36