In een akkoord met Nederlandse biologische telers heeft Lidl haar doelstelling om meer biologische producten te gaan verkopen aangescherpt. De supermarktketen wil in 2026 de omzet van biologische producten verdubbelen ten opzichte van peiljaar 2022. Dat is vastgelegd in het zogenoemd hutspotakkoord dat is gesloten met biologische groente- en fruittelers, die zijn aangesloten bij branchevereniging Biohuis.
Het initiatief voor het akkoord komt voort uit een eerdere actie van biologische telers in 2023. Zij riepen toen op om van ‘duurzame en gezonde teelt’ de standaard te maken, te beginnen bij de hutspotgroenten aardappelen wortelen en uien. Lidl heeft dit idee opgepakt en uitgebreid naar alle biologische groenten en fruit.
Om de voorgenomen verdubbeling te realiseren gaat Lidl deze producten tegen een scherpe prijs aanbieden. Tegelijk wordt aan boeren een eerlijke prijs betaald, zodat die worden gestimuleerd hun biologisch areaal te vergroten.
In het akkoord beloven de telers op hun beurt de productie mee laten groeien met de marktvraag en deze binnen Nederland te verkopen. Ook gaan ze zelf de voordelen van biologisch naar consumenten communiceren.

Het aandeel biologisch in de omzet van Lidl is nu 4 procent. Met een verdubbeling komt dit over twee jaar uit op 8 procent. De Nederlandse overheid streeft naar 15 procent biologisch landbouwareaal in 2030. Het aandeel zal dus nog flink moeten stijgen, maar Biohuis is hoopvol dat met dit akkoord een beweging in gang is gezet waarin ook andere supermarktketens zullen volgen. Het akkoord geldt als een blauwdruk waarbij ook andere ketens zich kunnen aansluiten.