De vraag naar plantaardige producten, regionaal geproduceerd voedsel, transparantie van de waardeketen, en traceerbaarheid van de ingrediënten zal in 2023 verder doorzetten. Een panel van 170 Duitse voedingsexperts heeft een ranglijst van de belangrijkste trends op voedingsgebied voor 2023 samengesteld. Klimaatvriendelijk en duurzaam is de belangrijkste trend van dit jaar in ons belangrijkste exportland Duitsland.
Daarnaast verwachten de experts dat de trend naar minder vleesconsumptie doorzet. Consumenten zoeken ook steeds vaker online naar informatie over voeding, naast de informatie die op de verpakking staat. Trend nummer 4 is Gezond & snel. Convenience food is traditioneel een moeilijker segment in de Duitse supermarkten. Het marktaandeel is klein, maar zal langzaam blijven groeien is de verwachting. Ook trend naar gepersonaliseerd voedsel blijven doorzetten. Steeds vaker zullen consumenten zich per app laten informeren over welke voedingsmiddelen goed zijn voor hun gezondheid en daarop hun aankopen baseren.