Jumbo ligt op schema om aan het einde van dit jaar PlanetProof-gecertificeerd fruit in de schappen te hebben liggen. Daarmee voltooid het dit jaar een inhaalslag. Vorig jaar was het streven om 80 procent van het AGF-sortiment PlanetProof-gecertificeerd te laten zijn. Door de droogte en de stagnatie in het hardfruit, kwam dat aandeel uit op 60 procent. Vorige week bedroeg het percentage PlanetProof-product zo’n 90 procent, liet de supermarkt weten. Sindsdien worden nog volop fruitteeltbedrijven geauditeerd voor dit keurmerk. Dat gebeurt onder andere bij The Greenery, een belangrijke leverancier van Jumbo. Dat brengt de ambitie om alle AGF voor de jaarwisseling PlanetProof te laten zijn binnen handbereik. Jumbo wil met de leveranciers afspraken maken op de lange termijn met bijbehorende inkoopprijs om duurzamer produceren mogelijk te maken. Lidl kent voor verduurzaming van het sortiment geen standaard meerprijs toe. Maar als dat nodig is, kunnen leveranciers daarover in gesprek met de inkopers, zo liet de discounter al eerder weten. Albert Heijn hanteert het zogenaamde AH-protocol. Moederbedrijf Ahold-Delhaize kan echter niet aangeven hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld GlobalGAP en PlanetProof. Het is te lastig om daar per productgroep op in te gaan, laat een woordvoerder weten.