Ketensamenwerking wordt een steeds belangrijkere pijler waarop jonge fruittelers hun bedrijf inrichten. Meer dan de helft van de jonge fruittelers die gisteravond deelnamen aan het NFO-webinar in samenwerking met de Rabobank gaat in de toekomst telen wat afnemers of ketenpartners wensen. Verder gaf 18% in de poll aan te kiezen voor het ras dat ze ‘het beste in de vingers’ hebben en 14% kiest voor een conceptras met een goede verkoopstrategie.
De NFO organiseerde het webinar naar aanleiding van de Rabobank-toekomstvisie ‘De hardfruitsector in 2030: Goedkoop fruit telen is te duur’. Arne Bac en Cindy van Rijswick van Rabobank en Gerard van den Anker en Patricia Hoogervorst van de NFO gingen in gesprek met de circa 30 deelnemende jonge fruittelers (tot 35 jaar).
Tijdens het webinar werd de jonge telers ook gevraagd wat ze anders gaan doen dan de generatie voor hen. In deze vraagstelling was klantgericht telen ook één van de opties, waarop 21% van de telers stemde. Een dubbel zo groot deel van de stemmers gaf aan in de toekomst meer te gaan sturen op (financiële) cijfers (38%). Ook focus op technologie en datamanagement om de productie te optimaliseren kon op veel instemming rekenen (17%). Opvallend was dat duurzaam en biologisch telen minder vaak als prioriteit genoemd werd door de jonge telers. Uiteraard willen zij wel verduurzamen, mits ze daarvoor beloond worden.