2.500 keer werd haar Facebookbericht gedeeld en meer dan 800 reacties werden gegeven. De hoeveelheid reacties op de het bericht over de partij Doyenné du Comice van haar schoonfamilie, de familie Schipper uit Wemeldinge, heeft Irene van Leeuwen overweldigd. Doel was uiteraard de 45 ton peren te verkopen, maar nog meer de boodschap aan consumenten over te brengen hoe de marktsituatie voor Nederlandse fruittelers is en dat zij daarin een rol kunnen spelen door lokaal geteeld product te kopen in plaats van importfruit.
Van de partij van 45 ton peren is inmiddels 25 ton verkocht aan Boerschappen, dat de peren verwerkt tot sap. De overige peren worden in kleinere partijtjes verkocht. Zo liggen de peren onder andere komend weekend bij Marqt in de schappen. Grotere supermarktketens blijven de bestaande maateisen hanteren. “We zijn natuurlijk heel blij dat we de peren toch nog verkopen, maar het brengt wel veel extra werk met zich mee en het we verdienen er uiteindelijk niets mee”, zegt Van Leeuwen, “Dit is niet hoe we de peren in de toekomst willen verkopen. Dat zou een stap terug in de tijd zijn.”
Bekijk ook het filmpje dat The Happy Activist samen met Boerschappen maakte, klik hier.