Afgelopen maandag, 15 juli, kwamen twaalf enthousiaste fruitteeltvrouwen samen bij De Buytenhof in Rhoon voor een leerzame workshop over effectief communiceren. Deze werd georganiseerd door de NFO, in samenwerking met de Ondernemerschap Academy.
Onder leiding van Patricia Hoogervorst en Marianne Nelisse gingen de deelneemsters aan de slag met de DISC-methode en verbindende communicatie. Beide methoden bieden concrete handvatten die direct toepasbaar zijn op de communicatie binnen of buiten het bedrijf.
Tijdens de workshop kregen de dames een rondleiding over het bedrijf van Wiard Visser, dat dit jaar twintig jaar bestaat. Het bedrijf is een multifunctioneel bedrijf met naast fruitteelt onder andere een zorgtak, een winkel en een horecagelegenheid. Opvallend was dat de volledige oogst van hardfruit door vrijwilligers wordt uitgevoerd. In totaal zijn er 120 vrijwilligers betrokken, waarvan er 70 wekelijks actief zijn. Enkele jaren geleden verscheen in het vakblad Fruitteelt een artikel over dit bijzondere bedrijf. Dit kunt u teruglezen via deze links: Pagina 1 en Pagina 2.
De Buytenhof beslaat in totaal 65 hectare, waarvan 18 hectare in eigendom is. Visser teelt 4,5 hectare peren en 2,5 hectare appels. De afzet van de appels gebeurt via zelfplukdagen en de eigen winkel. Het merendeel van de peren wordt afgezet via de handel.
De belangrijkste en meest succesvolle communicatiemiddelen van het bedrijf zijn de website, de nieuwsbrief en sociale media, die zijn gericht op de nabije omgeving. Deze aanpak heeft bijgedragen aan het succes en de groei van De Buytenhof en zijn van groot belang voor verbinding met de omgeving.
De workshop en rondleiding boden de fruitteeltvrouwen waardevolle communicatietips, die zij direct kunnen toepassen in hun eigen bedrijven. Een en ander zal zeker een vervolg krijgen.
Wil je de volgende keer ook aansluiten? Meld je dan bij Jeannet Mulder van de NFO; jmulder@nfofruit.nl