Ruim honderd ondernemers, HR-medewerkers en professionals uit de agrarische sector kwamen op 15 oktober samen in Doorn, voor het congres ‘Slimme HR: kansen en uitdagingen in de AI-era’. Zij wilden allemaal ontdekken wat ontwikkelingen als robotisering en AI betekenen voor het HR-beleid. De volgende inspirerende en praktische inzichten – waarmee je als ondernemer wellicht je voordeel kunt doen -kwamen naar voren.

  1. Cultuur op de werkvloer bepaalt de snelheid

Over de snelheid van ontwikkelingen in de wereld om je heen heb je geen controle. Waar je wel regie op kunt voeren is  je strategie. Het is een keuze om te investeren in nieuwe technologieën. Jouw visie bepaalt welk type mens je moet aannemen. Jouw werknemers moeten passen bij de cultuur die jij voor ogen hebt op je bedrijf. Pas hier je HR-beleid op aan en besef dat een cultuuromslag wel twee tot drie jaren kost. Robotisering en AI kunnen nog zo hun vlucht nemen, maar als jouw werknemers er nog niet klaar voor zijn, zal er geen cultuuromslag plaatsvinden.

Een voorbeeld: je schaft een sorteerrobot aan, en zet deze in in het bedrijf om zo je personeel ontlasten. De reactie die je kunt krijgen is ‘wat is de oud-ijzer prijs?’. Je werknemers zien een ingewikkeld apparaat dat zij niet zonder training kunnen besturen. Bovendien kan dit apparaat hun werkzaamheden mogelijk vervangen. Pas nadat zij op basis van de eerste resultaten zien dat zij dankzij de robot efficiënter werken, zal de weerstand hoogstwaarschijnlijk afnemen. Oftewel: creëer draagvlak en bereidwilligheid onder je werknemers. Want zonder inzet van je werknemers zijn dure robots de investering niet waard.

  1. Start samen met jonge collega’s de zoektocht naar adoptie van digitale innovaties

Jonge collega’s roepen vaak verwondering, frustratie en onbegrip op onder oudere werknemers op de werkvloer. Maar verplaats je eens in hen. Voor een deel zijn jongeren nog volop in ontwikkeling. Het puberbrein heeft een groot lerend vermogen. Dit betekent dat jongeren snel(ler) informatie opslaan. Ze hebben vaak behoefte aan taakduidelijkheid en structuur, maar binnen een zekere mate van autonomie. En ze hebben dikwijls moeite met het scheppen (en behouden) van overzicht. Deze kenmerken zijn biologisch verklaarbaar en daarmee tijdloos. Behandel ze als volwassenen, maar houd rekening met onvolwassenheid.

Toch heeft iedere generatie ook iets eigentijds. Een generatie is het product van de tijdgeest waarin ze opgroeit. Alles wat we meemaken, bepaalt ons. Je verwachtingen zijn altijd gebaseerd op herinneringen en ervaringen die je hebt opgedaan. En als je gedurende een periode in een groep opgroeit, heb je een gedeeld referentiekader. Gen Z – geboren tussen 2000 en 2015 – zit nog in hun formatieve jaren. Daarmee zijn zij een waardevolle signaalfunctie van wat er in de samenleving aan de hand is. Zij weerspiegelen daarmee ook de werkvloer. In plaats van iets als ‘onwenselijk gedrag’ te ervaren, kun je het ook beschouwen als spiegel om te reflecteren. Ook jongeren worstelen met digitale innovaties.

Ook zij zoeken naar een gezonde omgang met nieuwe technologie. Start dan ook een gezamenlijke zoektocht – met oude én jonge werknemers – en maak gebruik van ieders referentiekader, ervaringen en kijk op de wereld

  1. Koester unieke menselijke eigenschappen

Technologie gaat razendsnel. Alles wordt steeds makkelijker. We willen steeds sneller en efficiënter. AI en robotisering helpen ons hierbij. Soms met voor de werknemer ongunstige gevolgen. Zo zagen vertalers hun uurtarief flink dalen nadat Google Translate zijn vlucht nam. Maar is het erg als saai werk weg-geautomatiseerd wordt? Dat biedt werknemers kansen om andere – lees: leukere – uitdagingen te vinden.

Luidt AI ook het einde in voor HR-werk? Want AI helpt of vervangt (binnenkort) werving en selectie. Op basis van data kunnen snel de juiste werknemers gevonden worden. Maar technologie voert geen gesprekken. Mensen wel. Over hoop, angsten, verlangens en andere emoties. Technologie slaat de ziel uit de mens. In HR-werk gaat het erom dat je het beste bij je werknemers naar boven haalt en dat los je niet op met technologie. Kortom, maak ook in HR-werk gebruik van alle middelen om je routinewerk te ontlasten en te optimaliseren. Jouw toevoegde waarde en kracht zit in de focus op de menselijke kant van je werknemers.

Aan het woord: Peter van der Avoird

Hoe neem je medewerkers nu mee in innovaties en automatisering? NFO-lid Peter van der Avoird van Van der Avoird geeft in deze video enkele tips. Ook benadrukt hij dat machines kunnen helpen om toekomstperspectief te creëren.

Bron: Werkgeverslijn Land- en tuinbouw.