“Duurzaam telen is een verantwoordelijkheid voor de hele keten. Alle schakels moeten dan ook bijdragen in de kosten daarvan”, stelt Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw bij Greenpeace Nederland. Hij licht dit toe naar aanleiding van de enquête die Greenpeace vorige week onder alle keurmerkhouders van PlanetProof heeft laten verspreiden. Daarin vraagt de milieuorganisatie in hoeverre boeren en telers hun inspanningen beloond zien met een meerprijs voor hun geleverd product. “Uit het veld horen we dat dit lang niet altijd het geval is”, licht de campagneleider toe.
Met de uitkomst van de enquête, die naar verwachting over enkele weken is geanalyseerd, gaat Greenpeace weer in gesprek met de Nederlandse supermarkten. “De respons op de enquête is groot. We willen weten hoe de vork in de steel zit. Want telers moeten een meerprijs krijgen om in ieder geval hun extra kosten grotendeels vergoed te krijgen”, vindt Van Bekkem. “We zijn vanaf 2016 regelmatig met elkaar in gesprek. Toen hebben we afgesproken dat de supermarkten hun aandeel biologisch product in de schappen verhogen en de andere producten verder verduurzamen. PlanetProof is voor ons een heel interessante manier om dat te realiseren.”
Desgevraagd geeft alleen Lidl aan wat het beleid is ten aanzien van PlanetProof. Voor de verduurzaming van producten staat geen vaste meerprijs, stelt een woordvoerder. Maar Lidl is continu in gesprek met leveranciers wat daarvoor nodig is. Als dat een meerprijs is, gaan de inkopers in gesprek met de leverancier. Dat hoeft volgens Lidl geen PlanetProof te zijn, maar mag ook een gelijkwaardig alternatief zijn.