De seinen staan op groen om zachtfruit te promoten. Brussel heeft de Nederlandse aanvraag voor een EU-promotiecampagne zachtfruit goedgekeurd. Vanaf 1 januari 2025 kan gestart worden. Doel van de campagne is de consumptie van vers zachtfruit binnen de EU te stimuleren. De focus ligt op jongvolwassenen in Nederland, België en Duitsland. Jongvolwassenen eten ondergemiddeld zachtfruit. Binnen de campagne wordt gekozen voor de voedselwaarden: gezond, vers en gemak.

De looptijd van de campagne is van 2025 tot en met 2027 met een jaarlijks budget van €400.000. Vanuit de sector wordt jaarlijks €120.000 ingelegd, de EU vult dit bedrag aan met €280.000. De EU-gelden hiervoor komen uit het EU-promotieprogramma Enjoy, it’s from Europe!
De NFO is één van de deelnemende partijen binnen deze campagne, met als doel de marktpositie van de zachtfruitleden te versterken.

In de komende maanden wordt het plan verder uitgewerkt. De campagne is tot stand gekomen dankzij een samenwerking van een groot aantal partijen uit de zachtfruitsector. Het werkteam promotie zachtfruit bestaat uit: ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Berry Briljant, Simply the Bes en GroentenFruit Huis (penvoerder). Partners zijn: abbGrowers, Berries Pride, Berry Brothers, BerryWorld, Fossa Eugenia, FruitMasters, Genson Group, Kompany, Royal Berry, The Greenery, Coöperatie Hoogstraten, Veiling Zaltbommel en ZON.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 28 november 2024 - 16:22