Afgelopen dinsdag vond een NFO-excursie plaats naar EiLokaal Didam; het pluimbedrijf van Stijn Peters en zijn ouders. ‘Toekomstgericht ondernemen’ vormde hierbij het centrale thema. Peter nam de aanwezige fruittelers mee in het verhaal achter EiLokaal Didam en deelde de afwegingen die hij en zijn ouders hebben gemaakt. Het was een geslaagde en inspirerende bijeenkomst.

EiLokaal Didam is een modern kippenbedrijf, met 21.000 dieren. De ondernemers -Stijn Peters en zijn ouders Jos en Karin – doen het ‘net even anders dan anders’. Zij onderscheiden zich vooral door het feit dat ze ongeveer de helft van hun eieren – dit zijn er 70.000 per week – zelf vermarkten in de regio. De ondernemers staan dichtbij hun omgeving en betrekken deze ook letterlijk bij hun bedrijfsvoering, door te kiezen voor een transparante werkwijze. Zo is er een skybox bij het bedrijf, van waaruit belangstellenden in de stal kunnen kijken. Daar waar mogelijk werkt de familie Peters samen met partijen in de regio.

Vanuit deze basis proberen ze kansen te benutten en hun bedrijf te optimaliseren. Opvallend is ook de enorme drive en passie die Stijn Peters heeft om zijn doelen te bereiken. Dit vraagt om een lange adem en doorzettingsvermogen. Ook doet hij de dingen die bij hem passen.

‘Loslaten’ als toverwoord

Peters gaf aan dat hij desondanks nog veel moet leren. “Maar kom maar op!”

Ook deelde hij welke zaken hem enorm hebben geholpen in het ondernemerschap. Het gaat dan concreet om de volgende aspecten:

  • Inhuren van specialisten op ‘lastige’ onderdelen, daar waar het mogelijk. Zo kun je zelf bezig blijven met de dingen waar je hart ligt.
  • Niet alles zelf doen; ‘loslaten’ is het toverwoord. Dit – en het inhuren van specialisten- bespaart je je tijd en geeft energie en werkplezier

Levendige dialoog

Vervolgens werd, onder leiding van Emile Langerak van de Ondernemerschap Academy, een goede dialoog opgestart met de fruittelers. Zowel jonge als oudere ondernemers waren vertegenwoordigd. Hierbij kwamen vragen aan bod als:

  • Wat is jouw blik op de toekomst?
  • Hoe ziet een duurzaam verdienmodel eruit?
  • Wat heb je afgelopen jaren al gedaan om te verduurzamen?
  • Welke verhaal vertel jij je omgeving?
  • Hoe kunnen belemmeringen worden weggenomen?

Er werd een levendige en open dialoog gevoerd. Zonder vooroordelen, maar met het doel om van elkaar te leren. Het motto: blijf vooral vooruit kijken!

Ook werd aangegeven dat het belangrijk is om vooral je eigen pijlers onder je verdienmodel te kiezen. Laat je zoveel mogelijk informeren door het gesprek aan te gaan en deel daarnaast je eigen kennis. Zo help je niet alleen jezelf verder, maar ook de sector!

NFO-bijeenkomsten ‘Toekomstgericht ondernemen’

Dit najaar staan nog twee excursies gepland met ‘Toekomstgericht ondernemen’ als centraal thema. Op 5 november zal een bezoek plaatsvinden aan Hoeksche Chips in ’s-Gravendeel, op 11 november staat een excursie naar het bedrijf Biobrass in Zeewolde op de planning.

Meer weten en/of uzelf aanmelden voor deze bijeenkomst? Kijk op nfofruit.nl bij de agendaberichten.

Bij vragen kunt u contact opnemen met Jeannet Mulder van de NFO via jmulder@nfofruit.nl of 06-10216533.

Lees terug

Lees hier het artikel dat recent verscheen in het vakblad Fruitteelt, over EiLokaal Didam.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 26 september 2024 - 16:40