Fruit Trading Company, bekend van de FTC-index, zet de termijncontracten voorlopig in de ijskast. “We gaan ons de komende tijd extra toespitsen op informatieverstrekking aan telers. We willen de teler slimmer maken. Hiermee hebben we op dit moment de meeste toegevoegde waarde”, vertelt Dirk Coucke van het Belgische adviesbureau DLV en initiatiefnemer van FTC.
“Ons basisidee was om de vraag vanuit de retail door te trekken naar de teler, dat handelaren en eindafnemers in overleg termijncontracten aankopen. Zo delen afnemers en telers het risico op prijsschommelingen. Maar in de praktijk kochten veel afnemers de contracten uit opportunistische overwegingen”, licht Coucke toe. Daarom bleef de belangstelling vanuit de handel voor de contracten weg. Het afgelopen seizoen werden slechts 22 contracten van 100 ton verkocht. Te weinig om impact te hebben of verandering in de keten te brengen.
Ondanks het wegblijven van interesse vanuit koperzijde beschikt FTC over een grote hoeveelheid marktkennis en -informatie, waar telers hun voordeel mee kunnen doen. Daarom gaat FTC zich het komende seizoen focussen op informatieverstrekking aan de leden.
Lees in komende Fruitteelt een uitgebreid interview met Dirk Coucke.