Fruitmasters heeft een nieuwe indeling gemaakt om de verschillende smaken van appels duidelijk neer te zetten voor consumenten en retailers. De uitkomst is een online smaaktest waarin alle bekende appelrassen van dit moment een plek hebben gekregen. Op basis van vijf vragen geeft de test aan welke smaakprofielen het beste bij iemand passen; volzoet, zachtzuur, friszoet, etc.
Aanleiding voor het ontwikkelen van de test is dat er tot nu toe geen eenduidige indeling bestond om de smaken van appels in te delen. In samenwerking met onderzoeksbureau Essensor en Wageningen University & Research (WUR), voerde Fruitmasters een grootschalig onderzoek uit naar de sensorische eigenschappen van appels. De kenmerken van ruim veertig appelrassen werden onderzocht en er werden meer dan 90.000 waarnemingen gedaan. Er werden objectieve eigenschappen gemeten, zoals hardheid, suiker en zuur, en er werd onderzoek gedaan naar de smaak. Voor dit onderzoek werkte Essensor met een panel van dertien getrainde fijnproevers. Voor de training werd een uitgebreide attributenlijst opgesteld met termen als ‘bloemengeur’, ‘bite’ en ‘honing’. Deze termen zijn vergelijkbaar met de onderliggende smaakkenmerken die ook voor wijn worden gebruikt. Met deze termen konden de panelleden hun smaakervaringen beschrijven over onder meer het mondgevoel, aroma’s en nasmaak. In vervolg op deze smaaktesten beoordeelden 241 consumenten de appels, wat waardevolle inzichten opleverde over de redenen waarom een bepaald appelsegment wel of niet gewaardeerd wordt en door welk type consument.
De smaakwijzer helpt consumenten bij het vinden van hun favoriete appel. Daarnaast stelt de smaakwijzer inkopers en category managers in staat om hun assortiment te optimaliseren, zodat er altijd een passende appel beschikbaar is voor iedere portemonnee en elke behoefte.
Je hebt appels & je hebt appels
Om deze nieuwe standaard onder de aandacht te brengen, lanceert FruitMasters de campagne “Je hebt appels & je hebt appels”. Deze boodschap maakt de consument ervan bewust dat er meer appels zijn dan hun standaardkeuze, allemaal met andere eigenschappen. Centraal in de campagne staat de website appelsmaaktest.nl. Deze test helpt consumenten een breder scala aan appels te ontdekken. Vaak blijven consumenten bij hun vertrouwde keuzes zonder nieuwe rassen te proberen. Met de smaaktest worden ze aangemoedigd om nieuwe appelsoorten te ontdekken die beter aansluiten bij hun persoonlijke smaakvoorkeuren of die een lokaal alternatief zijn voor buitenlandse appels.
De campagne wordt breed uitgerold met zowel online als offline activaties, waaronder instore promotiematerialen en influencer-samenwerkingen.