Fors minder geld voor de promotie van groenten en fruit kan grote gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van Europese groenten en fruit en voor het stimuleren van een gezond eetpatroon. Daarvoor heeft de Europe koepelorganisatie Freshel gewaarschuwd in een brief aan de Europese Commissie.
Er liggen plannen om de gelden voor onder meer promotiecampagnes voor EU-landbouwproducten met ruim 281 miljoen euro terug te schroeven. Volgens Philippe Binard, van Freshfel Europe een verkeerde zet: “Terwijl de Europese Unie haar promotiebudget vermindert, blijven concurrerende landen als de VS miljoenen investeren om Amerikaans voedsel en de export daarvan te promoten. Dit geeft wel aan dat het, om onze wereldwijde concurrentiepositie te kunnen behouden, absoluut noodzakelijk is om een krachtig EU-promotiebeleid te hanteren.”
Siep Koning, directeur van de NFO, geeft aan dat het bij bezuinigingen onlogisch is om multinationale programma’s – waarbij vanuit meerdere landen promotie wordt gemaakt voor hetzelfde product – te schrappen. “Dat betekent dat gezamenlijke promotie dus niet meer mogelijk is, zoals we nu met België doen voor Conference. Terwijl samen optrekken in promotie juist een belangrijke meerwaarde kan hebben.”
De promotiecampagne voor Conference, die is gericht op de Duitse en Oostenrijkse retail en mede wordt gefinancierd met Europese middelen, loopt eind dit jaar af.
Ook ligt er vanuit de Nederlandse keten van zachtfruittelers en -handelaren een financieringsaanvraag in Brussel, voor een driejarige promotiecampagne om de consumptie van Nederlandse frambozen, bramen, rode en blauwe bessen te stimuleren.
Lees hier de complete brief van Freshfel Europe aan de Europese Commissie.