Fendt brengt vanaf eind 2024 een nieuwe model trekker op de markt. De Fendt e107 V Vario, een accu-elektrische smalspoortrekker. De trekker heeft een vermogen van 55 kW en werkt met bestaande werktuigen.
De aandrijflijn van de Fendt e107 V Vario bestaat uit een accu met elektromotor en de Fendt Vario-transmissie. Het maximale vermogensbereik bedraagt 50 kW (68 pk) in de Eco-rijmodus volgens ECE R85. In de Dynamic-rijmodus is tot 55 kW (75 pk) beschikbaar, en bij piekvermogen levert de machine kortstondig tot 66 kW (90 pk) in de Dynamic+-modus. Het model is verkrijgbaar in zowel Profi- als Profi+-versie.
De machine heeft een accucapaciteit van 100 kWh. Dit komt overeen met een bedrijfstijd van ongeveer 4 tot 7 uur voor toepassingen in het deellastbereik, zoals maaien of mulchen. Bij energie-intensieve werkzaamheden met een persluchtontbladeraar of een aanhangwagen tijdens transport wordt de bedrijfstijd van de trekker verkort.
De Fendt e107 V Vario heeft een externe breedte van 1,07 meter, een hoogte van ca. 2,45 meter en is goedgekeurd voor een snelheid van 40 km/h.
Snel en eenvoudig opladen zonder extra investering
DC-snellaadaansluitingen (superchargers) zijn nog niet algemeen ingeburgerd op boerenbedrijven en in de gemeentelijke sector. Daarom is de Fendt e107 V Vario uitgerust met een CCS2-aansluiting. Dit komt overeen met de automobielnorm. Een Type2-stekker maakt opladen via wisselstroom tot 22 kW mogelijk. Ook is het mogelijk op te laden via het veelgebruikte 32A industriële stopcontact in combinatie met een 22kW mobiele lader. Met dit laadvermogen kan de accu binnen 5 uur volledig worden opgeladen. Via een CCS-stekker is DC-snelladen met een laadvermogen tot 80 kW mogelijk. De batterij laadt binnen ongeveer 45 minuten op van 20 naar 80 procent laadcapaciteit.
In de toekomst is een verhoging van de bedrijfstijd denkbaar door een zogenaamde range extender. Fendt en AGCO Power werken al aan een eerste prototype van een dergelijk systeem.
Efficiënt energiegebruik
Vergeleken met een verbrandingsmotor bereikt de elektromotor een hoger rendement, omdat er aanzienlijk minder verliezen zijn door bijvoorbeeld restwarmte. De trekker is voorzien van een Start/Stop-functie. Dit vermindert het energieverbruik en het aantal bedrijfsuren van de tractor merkbaar. Ook door recuperatie wordt energie teruggewonnen. Bovendien kan een voetschakelaar het recuperatieniveau verhogen. Bovendien zijn er drie bedrijfsmodi – Eco, Dynamic en Dynamic+ – beschikbaar om het energieverbruik aan te passen aan de werktoepassing.
De Eco-rijmodus is met name geschikt voor werkzaamheden met een lage vermogensbehoefte, zoals strooien tijdens winterdienst, terwijl Dynamic wordt gebruikt voor energie-intensievere werkzaamheden, zoals gewasbescherming of met de blazerspuit. De Dynamic+-modus maakt korte tijd extra energie beschikbaar. Deze modus maakt gedurende een beperkte periode extra vermogen mogelijk tijdens energie-intensieve werkzaamheden, zoals het oprijden van heuvels.
Thermisch management zorgt ervoor dat de batterij altijd op de optimale temperatuur werkt, ongeacht het seizoen of het weer. Dit beschermt de batterij en verlengt de levensduur ervan. Het thermisch beheer kan de dag ervoor via een timer worden geactiveerd. Dit betekent dat de machine bij aanvang van de werkzaamheden al op bedrijfstemperatuur is en direct het maximale vermogen beschikbaar is. In het thermomanagement is een volledig nieuw ontwikkeld, energiebesparend ventilatorconcept met omkeerfunctie geïntegreerd.
Compatibel met alle gangbare aanbouwdelen
Bij de ontwikkeling van de tractor lag de nadruk op de factoren duurzaamheid en functionaliteit. Daarom kunnen telers met deze tractor hun bestaande werktuigen blijven gebruiken.
De ISOBUS-functies voldoen aan de ISO11783-norm. Ze maken de bediening van compatibele werktuigen via de Fendt-terminal en FendtONE-bediening mogelijk. Externe bedieningselementen in de cabine zijn daardoor niet meer nodig.
FendtONE-systeemarchitectuur die met u meegroeit
De accu-elektrische tractor heeft een groeiende systeemarchitectuur nodig om systemen, sensoren en softwareoplossingen voortdurend up-to-date te houden. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van FendtONE. Bij FendtONE aan boord behoren de multifunctionele joystick, een 10″ digitaal dashboard en een 12″ terminal in de hemelbekleding tot de standaarduitrusting.
Speciaal ontwikkelde banden
De Fendt e107 Vario is standaard voorzien van 280/70R16 banden voor de vooras en 380/70R24 banden voor de achteras. Speciaal voor deze serie hebben Fendt en Trelleborg samen de TM1 Eco Power band ontwikkeld.
Introductie
De Fendt e107 Vario is te bestellen vanaf Agritechnica 2023 en wordt vanaf het vierde kwartaal van 2024 geproduceerd in de tractorfabriek in Marktoberdorf. De machines zijn in eerste instantie verkrijgbaar voor de pilotmarkten Duitsland, Noorwegen en Nederland bij gekwalificeerde dealers. De beschikbaarheid zal geleidelijk worden uitgebreid.