Ekoplaza is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2024-2025’. In dezelfde verkiezingen sleepte Picnic heeft de award voor beste Webshop binnen. Twee ketens uit de non-food-sector wonnen de overige awards; Kruidvat is uitgeroepen tot Retailer of the Year en Bike Totaal werd benoemd tot Beste Winkelketen.

Voor de award voor Sustainable Retailer of the Year waren drie supermarkten genomineerd, Ekoplaza, Lidl en Odin. De nominatie van drie supermarkten laat zien hoe belangrijk de voedingssector is geworden in de transitie naar een duurzame economie. Ekoplaza verkoopt 100% biologische producten, alle producten zijn luchtvrachtvrij en de retailer doet niet aan kindermarketing.

De keten probeert de biologische producten zo betaalbaar mogelijk aan te bieden. “Dat bereiken we door bijvoorbeeld schaalvoordeel te creëren met gelijkgestemden. Daarom zijn we in 2022 gefuseerd met Farm, de Belgische coöperatieve biologische keten. Langzaam werken we naar het verkleinen van de prijsafstand. Op dit momenten zijn biologische producten niet altijd meer duurder dan het reguliere A-merk”, aldus Marketing Manager Hans van Mierlo.

Toch is prijs niet altijd doorslaggevend. De ‘true price’ van producten moet worden betaald. “Het is aan ons om dat uit te leggen aan klanten. Wat is de echte prijs van een product als je de maatschappelijke kosten voor milieu, dier en mens meeneemt?” Van Mierlo ziet hierin ook een rol voor de overheid. “Neem de elektrische auto. Dankzij subsidies is de massa in beweging gekomen. Dat zou ook kunnen voor biologische producten, bijvoorbeeld met een lager btw-tarief.”

De prijs gaat bij Ekoplaza in ieder geval nooit ten koste van haar leveranciers, aldus Van Mierlo. “We kiezen ervoor om met leveranciers afspraken te maken voor de lange termijn. Ons doel is niet de laagste prijs. We willen dat telers op ons kunnen vertrouwen. Anders kom je nooit samen verder met duurzaamheid.”

Lees het volledige verhaal op abnamro.nl.