Naast alle cijfers en tabellen die werden gepresenteerd, konden deelnemers aan Prognosfruit ook een rondgang maken langs enkele Hongaarse supermarkten. Hierbij werden filialen van Lidl, Spar, Aldi en Penny in Boedapest aangedaan. Daarbij werd vanzelfsprekend vooral het fruitschap onder de loep genomen.
Opvallend was dat Lidl – marktleider in de Hongaarse retail – veel ruimte heeft gereserveerd voor groenten en fruit en ook een uitgebreid assortiment biedt. De retailketen besloot enkele jaren geleden om het oppervlak dat is gereserveerd voor groenten en fruit te verdubbelen. Ook is er in iedere winkel een specifieke verantwoordelijke voor AGF, waardoor de afdeling er netjes uitziet. Daarnaast belandt het product dat van de teler komt nog dezelfde dag in het supermarktschap, waardoor de versheid gegarandeerd is. “Telers die aan Lidl leveren zijn happy”, zo zei een vertegenwoordiger van de Hongaarse fruitsector.
In zijn algemeenheid is het assortiment aan fruit in de Hongaarse supermarkten relatief beperkt. De focus ligt hierbij ook op Hongaars product – wat wordt aangeduid met een vlaggetje – en rassen die in Oost-Europa populair zijn, zoals bijvoorbeeld Idared-appels. De hoeveelheid importfruit is beperkt. Conference uit Nederland en/of België is vaak wel te vinden, maar de kwaliteit laat dikwijls te wensen over.
Verder valt op dat er nauwelijks convenience wordt aangeboden, bijvoorbeeld gesneden fruit. Het prijsniveau van het aangeboden fruit is vergelijkbaar met Nederland. Opvallend, aangezien het gemiddeld inkomen in Hongarije fors lager ligt.