Consumenten hebben in 2023 13% meer uitgegeven aan duurzaam vers fruit in supermarkten dan een jaar daarvoor. Ondanks prijsstijgingen kozen consumenten vaker voor duurzaam. Wanneer prijsstijgingen door inflatie niet worden meegerekend, gaat het om een stijging van 5%.
Het aandeel vers fruit met een keurmerk dat door supermarkten werd verkocht steeg daarmee van 21% in 2022 naar 23% in 2023. Daarin is ook importfruit in meegerekend. De belangrijkste keurmerken, in volgorde, zijn: Planetproof, biologisch, Rainforest Alliance en Fair Trade.
Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, een jaarlijks onderzoek dat door Wageningen Economic Research in opdracht van het Ministerie van LVVN wordt uitgevoerd.
De totale voedselbestedingen in supermarkten zijn in 2023 met 11% gestegen, terwijl de bestedingen aan duurzaam voedsel met 15% hoger waren dan in 2022. Het volume aan duurzaam voedsel dat werd verkocht nam toe met 4%, terwijl het volume aan alle voedsel in supermarkten met 1% is gekrompen.
De bestedingen in speciaalzaken stegen met 7% in 2023, maar dit kwam voornamelijk door prijsstijgingen en niet door een groei in het volume, dit kromp namelijk met 4%.