Door de coronapandemie en een verstoring van de toeleveringsketen zijn Britse retailers te voorzichtig geworden bij de inkoop van zachtfruit. Dat zegt British Berry Growers, de brancheorganisatie waarbij 95% van alle Britse bessentelers zijn aangesloten, op thegrocer.co.uk.
Britse retailers kopen minder in en zijn minder geneigd om het fruit te promoten. Ze doen dit vanwege de onzekerheid of al het fruit wordt verkocht en accepteren daarmee dat de schappen af en toe leeg zijn.
Nick Marston, voorzitter van British Berry Growers, ziet dat retailers deze aanpak bij meerdere producten toepassen en dat klanten vaker lege schappen accepteren. “Retailers reageren altijd op wat hun klanten doen. Wanneer klanten negatief reageren op lege schappen, dan zal de supermarkt echt wel zorgen dat dit niet meer gebeurt”, aldus Marston. Tegelijkertijd ziet hij het als kans voor supermarkten om zich op dit punt te onderscheiden. Ook hoopt hij dat een stabielere marktsituatie zal zorgen tot een beter inkoopbeleid.
Ook in Nederland leidde de verkoop van zachtfruit door supermarkten de afgelopen weken tot onvrede bij telers. Er lagen wel buitenlandse frambozen in de schappen, terwijl er ook Nederlandse beschikbaar waren. Een overschot aan Zuid-Europees zachtfruit, dat vanwege marktverstoring door de oorlog in Oekraïne voor lage prijzen beschikbaar was, was daarvan de oorzaak. Extra zuur voor Nederlandse telers is dat zij wel aan de eisen voor PlanetProof voldoen, terwijl het de vraag is of dat voor alle importframbozen ook gold.