Boeren uit het hele land trokken vandaag met honderden trekkers naar Den Haag om te protesteren tegen de nieuwe stikstofwet én om het nieuwe keurmerk Farmer Friendly bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in Leidschendam te presenteren. Famers Defence Force organiseerde het protest. De NFO is ook benaderd door FDF bij de opzet van het keurmerk en volgt deze ontwikkeling op de voet. “We juichen als NFO elk initiatief om de opbrengst te verhogen toe”, reageert NFO-voorzitter Gerard van den Anker.
Het keurmerk Farmer Friendly is zo opgezet dat supermarkten die een percentage van de jaaromzet afdragen aan agrariërs die lid zijn van Farmer Friendly het keurmerk mogen dragen en mogen gebruiken in reclame-uitingen. Daarmee kunnen supermarkten laten zien dat ze agrariërs een eerlijke prijs voor het product betalen. Het keurmerk kent drie sterren, afhankelijk van het percentage van de jaaromzet dat de supermarkt afdraagt; 1, 2 of 3%.
“Het is creatief bedacht om de certificering om te draaien. Dus niet alleen de certificering bij de producent te leggen, maar nu ook bij de retail. Uit gesprekken is eerder gebleken dat supermarkten geen meerprijs over hebben voor duurzaamheidsinspanningen. Het is de NFO een doorn in het oog dat iedereen wil inzetten op verduurzaming en biodiversiteit, maar dat vervolgens niemand voor die inspanningen wenst te betalen. Het kan niet zo zijn dat agrariërs hier alleen voor opdraaien. Het zou mooi rechtvaardig zijn dat de handel, retail en consument ook gaan bijdragen aan de maatschappelijk en politieke wensen die er liggen”, aldus Van den Anker.