De verkoop van biologische producten in Duitsland is het afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis gedaald. De bio-omzet in de levensmiddelenhandel nam vorig jaar tot en met oktober met 4,1% af naar 15 miljard euro, terwijl het volume met 5,7% daalde. Ondanks de daling bleef de omzet nog 2,7 miljard euro boven het niveau van 2019. Dat betekent dat de enorme omzetstijging van 22% in het eerst corona-jaar behouden bleef.
Het zijn vooral de natuurvoedingswinkels en directvermarkters die te maken hebben met forse verliezen (-20%). De bio-omzet bij discounters steeg juist met 14,5% en bleef gelijk bij de full-service supermarkten. Ondanks dat veel bio-producten in discounters vaak even duur of zelfs goedkoper zijn dan gangbare producten hebben bio-producten wel het imago dat ze duurder zijn en worden ze daardoor minder vaak verkocht.
Het Deutscher Bauernverband verwacht dat de kortetermijnvooruitzichten voor de biologische landbouw voorzichtig moeten worden ingeschat. Maar als de economie weer aantrekt of de inkomens stijgen, kan een groei van de vraag worden verwacht.
Bron: Deutscher Bauernverband