Vorig jaar gaven consumenten in België gemiddeld 127 euro uit aan fruit, wat overeenkomt met 41 kg vers fruit. Dat is in volume 6% minder dan in 2021 en 3% lager dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Met name de hoge inflatie zorgde ervoor dat consumenten vorig jaarminder groenten en fruit kochten. De inflatie was bij groenten (6,8%) en fruit (4,7%) lager dan het gemiddelde voor voeding (8,4%) maar toch kwamen de gekochte volumes van groenten en fruit onder druk.

De meest gekochte fruitsoort was ook in 2022 banaan met 7,71 kg per Belg. De verkopen van appel daalden met 9% meer dan gemiddeld. Jonagold is met een aandeel van 40% het meest verkocht appelras. Ook de perenverkoop daalde met 8%. Conference blijft met ruim driekwart van de perenverkoop veruit het belangrijkste ras. Buiten de top 10 deden vooral frambozen (+10%), kersen (+8%) en avocado (+7%) het goed.

Klik hier voor het onderzoeksrapport.