Arbeidsmarktplatform en campagne ‘Beter Uitzicht’ moet werknemers naar fruitteeltsector trekken


Werk in de land- en tuinbouw – en zeker ook in de fruitteelt – is werk dat ertoe doet. Op mooie locaties en met veel vrijheid. In verbinding met de natuur en de seizoenen. Dat is de boodschap die het nieuwe arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht wil overbrengen aan potentiële werknemers, om hen zo te motiveren om de overstap te maken naar bijvoorbeeld de fruitteelt. Als werkgever kunt u gratis vacatures plaatsen op het platform.

Het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht is een samenwerking tussen alle verschillende sectoren binnen de land- en tuinbouw. Met het platform Beter Uitzicht willen de diverse organisaties werkgevers helpen om nieuwe werknemers van buiten de eigen sector aan te trekken. Door het werkgeversimago te verbeteren en door werkgevers de mogelijkheid te bieden om vacatures te plaatsen. Alle werkgevers in de primaire sector kunnen hier gratis gebruik van maken. Groot voordeel voor u als werkgever is dat vacatures ook worden doorgeplaatst naar andere relevante vacaturesites, zoals Indeed.

Eric Douma, portefeuillehouder Ondernemerschap en onderwijs bij LTO, geeft aan dat de vacaturebank daarnaast ook de boodschap wil overbrengen dat de land- en tuinbouw een sector is die werknemers zoekt. “Op dit moment verwijzen partijen als het UWV bijvoorbeeld nauwelijks door naar vacatures in onze sector, omdat zij gewoonweg geen beeld hebben van welke vacatures er zijn. Dat willen we veranderen.’

Inspiratieverhalen uit de fruiteelt

Op het platform vinden bezoekers een overzicht van de verschillende beroepen en via een keuzehulp worden ze op weg geholpen naar passende functies en vacatures. Ook kunnen ze informatie over de verschillende deelsectoren bekijken.

Daarnaast bevat het platform inspiratieverhalen van zij-instromers die de overstap naar onze sector al maakten. Zo zijn er diverse verhalen te vinden van mensen die aan de slag gingen in de fruitteelt. Onder meer van Sjoerd, die eerst bij een hovenier en nu in de peren en kersen werkt. “Je hebt best wat vrijheid in wanneer je werkt, zeker in de winter. In de zomer maken we vaak wel langere dagen en vanaf het najaar doen we rustiger aan”, vertelt hij op de website.

En op de vraag of het moeilijk was om de overstap te maken naar dit bedrijf antwoord hij aan: “Als je een beetje handig bent leer je het meeste vanzelf. Nieuw voor mij was het rijden met de trekkers. Je moet door allemaal smalle paden.” Lees hier het hele verhaal van Sjoerd.

Mensen die enthousiast zijn geworden door de informatie en verhalen over de fruitteelt kunnen zich melden bij scholingsconsulent Jeannet Mulder van de NFO. “”Beter Uitzicht’ is een goed initiatief”, zegt Mulder. “De fruitteelt is een mooie en interessante sector om in te werken. Teelt, techniek, logistiek; alles komt aan de orde in de fruitteeltsector. Dat mag best wat vaker worden gezegd.”

Advertentiecampagne

Volgende week start een doorlopende advertentiecampagne via social media en fysieke reclamemasten om werkende Nederlanders naar het platform te trekken. Hierdoor zijn er gegarandeerd bezoekers die de vacatures bekijken. Als werkgever kunt u alle informatie vinden op: https://beteruitzicht.nl/voor-werkgevers.

Over Beter Uitzicht 

Het platform en de campagne worden gefinancierd vanuit Colland Arbeidsmarkt en LTO Noord. Het project is een samenwerking tussen LTO Noord en de andere LTO-organisaties en vaktechnische organisaties. De NFO is aangesloten bij de begeleidingscommissie van het project. Aan de totstandkoming van het platform werkte ook een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit alle sectoren mee.