Voor een derde van de deelnemers in een consumentenonderzoek speelt duurzaamheid een rol bij de aankoop van eten en drinken. Dat vertelt bestuursvoorzitter Marit van Egmond van Albert Heijn op LinkedIn naar aanleiding van het webinar over de Sustainable Brand Index, vrij vertaald de rangorde voor duurzame merken. De consumenten uit dit internationale onderzoek hebben in Nederland voor de vijfde keer op rij Albert Heijn als meest duurzame supermarkt verkozen. De marktleider zet vooral stappen als het gaat om het verminderen van plastic afval. Dat gebeurt soms subtiel, bijvoorbeeld door dunnere dopjes op een petfles. Soms ook radicaal, zoals door het afschaffen van het bekende blauwe bakje voor champignons. Doen wat je belooft vindt Van Egmond de belangrijkste uitdaging bij duurzaamheid. Vertellen wat je doet is zeker zo’n grote uitdaging, zo blijkt uit het consumentenonderzoek van Sustainable Brand Index. Een kwart van de respondenten vindt de communicatie van bedrijven totaal niet geloofwaardig.