Wat houdt werken in de land- en tuinbouw in? Waar vind je vacatures? En: hoe zit het met salaris en arbeidsvoorwaarden in de agrarische sector? Álle agrarische sectoren, waaronder de fruitteelt, gaan samen een website en publiekscampagne opzetten om die vragen te beantwoorden en werkzoekenden te motiveren voor een functie in de land- en tuinbouw. Het project werd woensdag 12 april afgetrapt door een klankbordgroep met vertegenwoordigers van alle agrarische sectoren.

Onderzoeksbureau Sparkey|Motivaction voerde vorig jaar een onderzoek uit om te achterhalen hoe Nederlanders aankijken tegen werken in de land- en tuinbouw. Het onderzoek liet zien dat veel Nederlanders een positieve grondhouding hebben over de agrarische sector en dat 28 procent openstaat voor een overstap. Hierbij blijken mensen weinig voorkeur te hebben voor een specifieke deelsector. Verder blijkt dat respondenten heel weinig beeld hebben bij de functies en kansen in de agrarische sectoren.

Eén verhaal voor 16 sectoren

Deze conclusies zijn aanleiding voor de agrarische sectoren om de handen in een te slaan en samen te gaan werven. Eric Douma, Portefeuillehouder Ondernemerschap en Onderwijs van LTO: “Er is sprake van arbeidskrapte, werkgever staan te springen om goed personeel. Als dan uit onderzoek blijkt  dat er animo is voor werken in de land- en tuinbouw, maar dat potentiële werknemers niet weten hoe of waar ze kunnen solliciteren, moet je wat doen.”

Peter Baltus, Specialist arbeid en werkgeverschap bij de NFO, voegt toe: “Gezamenlijk kunnen we meer bieden voor mensen die wellicht wel in de agrarische sector willen werken, maar nog niet precies weten in welke deelsector. En als mensen zich oriënteren op werken in de land- en tuinbouw en ze zien welke mooie functies de fruitteelt te bieden heeft, verwacht ik dat ze extra enthousiast worden. Ik ben heel blij dat alle sectoren zich aan dit project hebben verbonden.”

Eind dit jaar lancering

Het meerjarige arbeidsmarktproject, dat vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt gefinancierd door alle werkgevers in de sector, werd afgelopen woensdag 12 april afgetrapt. De klankbordgroep met vertegenwoordigers vanuit alle sectoren – waaronder de fruitteelt – dacht na over hoe een gezamenlijke wervingscampagne eruit moet komen te zien.

De campagne wordt aan het einde van dit kalenderjaar gelanceerd. Naast een publiekscampagne, worden werkgevers vanuit het project ondersteund met tools, trainingen en communicatiemiddelen die ze zelf kunnen inzetten voor hun eigen werving en selectie van zij-instromers. LTO Noord voert dit project uit in samenwerking met vaktechnische organisaties, waaronder de NFO en de regionale LTO-organisaties.