Nederlandse huishoudens kopen meer en vaker biologisch, waardoor de verkoop van biologische producten in twee jaar tijd met 42% is gestegen naar een marktaandeel van 3,8%. De toegenomen omzet is geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,9%). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (+57%) en zijn goed voor 72% van de totale biologische omzet, zo blijkt uit de nieuwe GfK-cijfers die op 17 januari op de Biobeurs in Den Bosch werden gepresenteerd.
De grote omzetstijging is mede te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet. Zij spelen om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de ambitie van 15% biologische landbouw in 2030. Van de consumenten gaf 32% aan dat ze vaker biologisch zouden kopen als er meer aanbod in de winkel zou zijn.
Specifieke cijfers over de verkoop van fruit zijn nog niet beschikbaar.