Een half jaar is het agrarische arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht nu online. De website is opgezet om mensen zonder groene ervaring of opleiding warm te maken voor een overstap naar de land- en tuinbouw. Zo’n 125 werkgevers maakten een account aan om vacatures te plaatsen op het platform. Ben jij de volgende die een nieuwe werknemer vindt?
Aad Vollebregt, vollegrondskweker, zette zijn vacature online op Beter Uitzicht en kreeg al snel meerdere sollicitanten, waarna hij administratief medewerker Cindy aannam. Voor hem is het werken met zij-instromers niet onbekend. ‘Bijna al mijn personeel komt van buiten de sector, ze leren het werk on-the-job’.
Cindy maakte twee maanden geleden de overstap van een taxibedrijf naar zijn vasteplantenkwekerij nadat ze een vacature zag op Beter Uitzicht.  Cindy Seijsener is blij met haar baan op de kwekerij. ‘Ik had niet verwacht dat ik bij een agrarisch bedrijf zou kunnen werken. Ik solliciteerde omdat in de vacature stond dat agrarische ervaring niet nodig was.’ Ze heeft het erg naar haar zin bij haar nieuwe werkgever. ‘De sfeer is hier zo positief en iedereen is bereid je te helpen.’

Voorziet in een behoefte
Cindy is zeker niet de enige geïnteresseerde, ziet projectleider Mirthe Post. Zij kijkt tevreden terug op het eerste half jaar. Het arbeidsmarktplatform is ruim 57.000 keer bezocht door potentiële werknemers. De bijbehorende imagocampagne is meer dan 1,6 miljoen keer gezien. Ruim 6400 mensen vulden de keuzehulp in. ‘De cijfers laten zien dat we als sector een interessant verhaal hebben.’

Door middel van ervaringsverhalen en campagnevideo’s van Beter Uitzicht worden mensen enthousiast gemaakt voor werken in de land- en tuinbouw. ‘Op de website kunnen ze vervolgens een keuzetool invullen om zich te oriënteren op de functies in de sector en vacatures vinden die daarbij passen’, vertelt Post.

Concurrentie met andere sectoren
Post ziet na de succesvolle start ook uitdagingen voor het arbeidsmarktplatform. ‘Het is nu zaak om de aandacht voor Beter Uitzicht vast te houden en het bereik te vergroten.’ Het blijven publiceren van content, zoals deze week nog een nieuwe promotievideo voor de brede land- en tuinbouwsector, moet daaraan bijdragen.

‘We concurreren natuurlijk met andere sectoren die voor soortgelijke initiatieven soms het twintigvoudige budget hebben. Elke euro die je extra kunt besteden zorgt voor extra bezoekers en daarmee sollicitanten. We blijven daarom zoeken naar mogelijkheden om de campagnebudgetten uit te breiden om zoveel mogelijk potentiële werknemers te bereiken.’

Meer informatie voor werkgevers
Ondernemers in de land- en tuinbouw die op zoek zijn naar personeel kunnen gratis hun vacature plaatsen op Beter Uitzicht. Een online campagne zorgt dat ook mensen zonder groene opleiding de vacatures zien. Vacatures worden automatisch doorgeplaatst op verschillende andere vacaturesites. Plaatsen op Beter Uitzicht scheelt je als ondernemer dus een hoop werk.

Beter Uitzicht is een samenwerking tussen LTO Noord, LLTB, ZLTO, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, KAVB, NFO en POV wordt gefinancierd door Colland Arbeidsmarkt en LTO Noord.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 5 november 2024 - 16:12