Het huidige marktaandeel van alle biologische producten in de supermarkten is op dit moment 3,3% en daarmee gelijk aan dat van 2021. Dat blijkt uit steekproeven die PAN Nederland jaarlijks laat uitvoeren. In januari 2024 zijn daarvoor tellingen gedaan in 55 filialen van de vijf grootste supermarktketens in Nederland.
Het gemiddeld aanbod van verse biologische AGF van de onderzochte supermarkten bedraagt op basis van deze beperkte steekproef 24,4; sinds 2021 (PAN-NL gemiddeld 23,3 producten) en zelfs sinds 2017 (Greenpeace, gemiddeld 24) is de vooruitgang minimaal. Vergeleken met 2017 is er gemiddeld een stilstand in het aanbod van verse biologische aardappelen, groente en fruit in de supermarkten.
Vanwege prijsstijgingen stegen wel de uitgaven voor biologisch, maar omdat ook de prijzen van andere producten stegen, bleef het aandeel biologisch gelijk.
PAN Nederland vindt dat supermarkten te weinig doen om het aandeel biologische AGF te verhogen. De overheid zou ketens moeten dwingen een plan te schrijven, zodat in 2030 15% van de omzet van AGF komt van biologische producten. Om dit marktaandeel te vergroten moet biologisch ook beter betaalbaar worden voor consumenten. Dit kan door biologische levensmiddelen btw-vrij te verkopen en een hectarebijdrage voor landbouwers in te voeren bij gebruik van chemische middelen. Ook moeten telers die willen omschakelen en biologische telers financieel ondersteund worden door de overheid, aldus PAN Nederland.
Over het onderzoek
Uit de steekproeven van afgelopen januari blijkt dat Albert Heijn koploper blijft met gemiddeld 45 biologische producten in de categorie AGF. Jumbo is tweede met een aantal van 32 stuks biologische AGF-producten. Lidl gaat Plus/Coop voorbij en wordt nummer 3 met gemiddeld 24 biologische vers artikelen in het AGF-schap; bij Plus/Coop zijn dit er gemiddeld 21. ALDI is hekkensluiter en blijft ver achter met gemiddeld slechts 0,6 biologisch product in de categorie AGF.
Bron: pan-netherlands.org