Uit berichtgeving van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat agrarische ondernemers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken, maar hier geen melding van maken bij de ACM.
Een enquête die de ACM liet uitvoeren, toont aan dat leveranciers (waaronder boeren en tuinders) niet goed op de hoogte zijn van de rechten die ze onder de Wet oneerlijke handelspraktijken in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen hebben. LTO en de NFO herhalen daarom de eerdere oproep dat boeren en tuinders zélf aan de bel moeten trekken als zij te maken hebben met oneerlijke handelspraktijken.
Sinds 1 januari 2022 kunnen boeren en tuinders, maar ook coöperaties en telersverenigingen, klachten van misstanden melden bij de ACM. Daarmee krijgen boeren en tuinders een sterkere positie tegenover machtige marktpartijen in de keten. Aangezien er geen actieve handhaving is, moeten ondernemers echter zelf meldingen maken van misstanden. Alleen met aangemelde klachten kan daadwerkelijk worden ingegrepen
Melding maken
Een melding van oneerlijke handelspraktijken dient bij zowel de ACM als de Geschillencommissie te worden gedaan. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De Geschillencommissie is er om bij een klacht een schadevergoeding of andere oplossing af te dwingen tussen leverancier en afnemer.
Bron: LTO