Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 36% meer uitgegeven aan biologische producten, zo blijkt uit een analyse van GfK die gepresenteerd werd op de Biobeurs. Opvallend is dat omzet van versproducten (+41%) iets harder groeide dan de verkoop van kruidenierswaren (+25%). In totaal groeide de omzet in biologisch naar 1,4 miljard euro. Van dit bedrag wordt 68% besteed aan versproducten. Van de aankopen gebeurt 73% via supermarkten. Dit segment groeit ook het sterkst binnen de biologische verkoop. Biologische speciaalzaken hebben het moeilijker. Dat is ook terug te zien in de omzet aan fruit die via deze kanalen wordt verkocht.
Ondanks het teruglopen van de koopkracht hebben consumenten dus meer besteed aan biologische producten. Wel blijkt dat tweederde van de bestedingen wordt gedaan door groepen die (nog) geen last van de crisis hebben. Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen zijn zij goed voor 60% van de totale omzet.

Via de campagne De mooiste boodschap is bio worden biologische producten gepromoot. Deze Europese campagne wordt in Nederland aangestuurd door Bionext. Komend jaar wordt de campagne ondersteund met tv-spots en door nudges op de winkelvloer. Nudging is het beïnvloeden van consumenten om een bepaalde keuze te maken. Dat kan bijvoorbeeld door producten bijvoorbeeld dusdanig te presenteren dat het aantrekkelijker wordt deze te kopen.