Nederlandse consumenten hebben het afgelopen jaar gemiddeld 3% meer groente en 3% minder fruit gegeten. Hiermee is een einde gekomen aan de jaarlijkse groei van de afgelopen drie jaar, maar de consumptie ligt nog wel boven het niveau van 2019. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.
Nu mensen weer buitenshuis kunnen eten is de consumptie van groenten en fruit in 2022 met 3% gedaald, terwijl het verbruik in de horeca en catering met 58% steeg. Onder de streep geeft dit voor 2022 hetzelfde resultaat voor consumptie van groenten en fruit als in 2021.
Overall betaalden consumenten meer per kilo product. Zo steeg de prijs van een kilo groenten gemiddeld met 7% en een kilo fruit met 3%. Groenten en fruit stegen relatief minder in prijs vergeleken met de totale inflatie in Nederland over alle bestedingen in 2022. Die is volgens CBS-cijfers namelijk 10%.
Verspakket en maaltijdbox onverminderd populair
Consumenten willen graag worden geholpen bij het kiezen van hun maaltijd. De verkoop van verspakketten, met bijna alle ingrediënten om een maaltijd te bereiden, groeit onverminderd door. Ten opzichte van 2021 groeide deze productgroep met 20 procent. Het aantal kopers nam met 3% toe. De groei zit dus vooral bij de huidige kopers, die vaker een pakket kochten.
De gemiddelde prijs daalde met 2%. Het verspakket biedt daarmee een voordelige keuze in combinatie met mentaal gemak. In 2022 passeerde kwam de totale verkoop van verspakketten uit op €110 miljoen.
Ook de kopers van maaltijdboxen omarmden het gemak en bestelden in 2022 16% meer maaltijdboxen online. Het aantal kopers steeg met 1%. Er kwamen dus niet veel nieuwe kopers bij. De prijs van een box steeg gemiddeld met 10%. Maaltijdboxen bevatten naast groenten en fruit tevens andere maaltijdcomponenten als kruiden, vlees, vis, pasta, rijst etc.
Online groenten en fruit
Het aandeel online verkopen in de totale verkopen van groenten en fruit blijft stabiel: 7% van de omzet in groenten en fruit wordt behaald via online verkopen. In 2022 bestelden iets meer huishoudens online groenten en fruit. Het volume per bestelling daalde licht, maar de prijs steeg met 4%. Dit resulteerde in een omzetstijging van 2% voor online gekochte groenten en fruit.
Verschil in consumptie per inkomensklasse
Huishoudens uit alle inkomensklassen kochten minder groenten en fruit. Daaruit kunnen we concluderen dat prijs wel degelijk een rol speelt bij de aankoop van groenten en fruit. De voorgenomen btw-verlaging voor groenten en fruit naar 0%, kan wat dat betreft niet snel genoeg worden doorgevoerd.