Groente- en fruitcoöperatie BelOrta heeft 2022 afgesloten met een record productomzet van 507 miljoen euro. Hoewel die omzet met 2 procent steeg ten opzichte van 2021, daalde de globale aanvoer met 4 procent. Deze lagere aanvoer was bij heel wat producten te wijten aan een ander productieschema in vergelijking met voorgaande jaren, zo meldt de veiling. Dit als gevolg van gestegen kosten voor onder meer energie, personeel en grondstoffen. Daarnaast pasten consumenten hun koopgedrag aan vanwege de hoge inflatie en een dalende koopkracht.
Zacht- en steenfruit
Wat kwaliteit betreft was 2022 volgens de veiling een veel beter zachtfruitjaar dan 2021, toen sprake was van een enorm natte zomer. De verhouding tussen vraag en aanbod was redelijk goed in evenwicht tijdens het Belgisch seizoen en resulteerde zo in een relatief constante prijsvorming, meldt BelOrta.
De kersenproductie kwam, na een zeer moeilijk seizoen in 2021, weer uit op een normaal niveau. “Opvallend in 2022 was de verdere ontwikkeling van recent gelanceerde conceptproducten BelOplum (pruimen) en BelOmelon (meloenen). Beide projecten worden door zowel de telers, handel als consumenten zeer warm onthaald. Lokale duurzame teelt wordt duidelijk gewaardeerd. Ook in 2023 gaan we verder deze ingeslagen weg in”, zo schrijft de veiling op haar website.
Uitdagend hardfruitseizoen
BelOrta omschrijft het afgelopen hardfruitseizoen als ‘een uitdaging’. Dit vanwege de grote volumes hardfruit die in heel Europa werden geoogst, maar ook vanwege de fors gestegen bewaarkosten. Hierdoor was sprake van een minder gespreid aanbod, wat een negatief effect had op de prijsvorming. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne en de dure transportkost gevolgen voor de export.
Maar het is volgens BelOrta niet allemaal kommer en kwel wat hardfruit betreft. “Onze Conference-peren bestendigen hun goed kwaliteitsimago en vinden steeds meer nieuwe eindbestemmingen. Bovendien groeien bestaande markten door”, schrijft de veiling.
Wat appels betreft, kende BelOrta opnieuw een moeilijk jaar als gevolg van de te hoge Europese producties. Bij de oogst van afgelopen herfst werden ook heel wat partijen direct voor verkoop aangeboden als gevolg van de hoge bewaarkosten. Dit zorgde voor een stevige druk op de markt. Lagere Europese voorraden eind 2022 doen de veiling hopen op beterschap begin 2023.
Impact koopkrachtdaling op bio-groenten en -fruit
De veiling ziet een belangrijke inflatie-impact bij biologische groenten en fruit. “Bepaalde gelegenheids-biokopers grijpen vaker naar een goedkoper alternatief en dit laat zich voelen in de verkoopcijfers”, meldt de veiling.
Er was echter ook positief nieuws op het bio-vlak. Het warme weer van afgelopen zomer had een positieve invloed op de kwaliteit van het bio-zachtfruit, wat de verkoop en consumptie ten goede kwam.
Krachtenbundeling met BFV
In 2023 viert BelOrta haar tiende verjaardag. In februari 2022 werd een intentieverklaring gesloten met de Belgische Fruitveiling (BFV). Eind vorig jaar werden de gesprekken afgerond en bezegeld in een juridisch akkoord. De verwachting is dat tegen medio 2023 de Belgische Mededingingsautoriteit haar finale goedkeuring zal verlenen. Het doel is om tegen 1 juli 2023 tot een volledige operationele integratie te komen.
Bron + foto: BelOrta