Duitse consumenten vragen de laatste jaren steeds vaker al in de eerste maanden van het jaar naar frambozen. De meeste frambozen komen in die tijd uit Spanje. Het Duitse AMI maakte een analyse van de aanbiedingen in reclamefolders.
Op dit moment is de aanvoer van frambozen uit het Middellandse Zeegebied nog schaars vanwege de vele regen en lage temperaturen. Op de Duitse groothandelsmarkten waren de afgelopen week niet veel frambozen beschikbaar, waardoor de groothandelsprijzen aanzienlijk hoger waren dan de gemiddelde consumentenprijzen.
Volgens het AMI zijn er dit jaar tot week 14 (deze week) al 232 reclamecampagnes met frambozen geweest in de levensmiddelendetailhandel. Dat is 47% meer dan het gemiddelde van de afgelopen drie jaar. De vraag naar frambozen is de laatste jaren toegenomen, net als het wekelijks kopersbereik.
Van de 232 reclames voor frambozen, was dit 117 keer voor Spaanse frambozen. Voor Marokkaanse frambozen werd 96 keer reclame gemaakt. Er zijn bijna uitsluitend acties met frambozen in bakjes van 125 gram (79% van de acties) of 250 gram (16% van de acties).