Duitse consumenten besteedden afgelopen jaar 5,8% meer aan biologische levensmiddelen dan in 2020. Dat is een opmerkelijke groei, omdat in 2020 de omzet van biologische producten al explosief was gestegen. De totale verkoop van biologische producten steeg in het eerste coronajaar met 22%.
Wereldwijd zijn Duitsland en Frankrijk na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkten voor biologische producten. Dat blijkt uit cijfers van het Duitse AMI.
Op de Duitse markt is inmiddels 6,8% van alle levensmiddelenaankopen biologisch. Gangbare supermarkten zagen de grootste stijging in omzet van biologische producten. Ruim 60% van alle biologische levensmiddelen wordt inmiddels via de supermarkt verkocht. Opvallend is dat de omzetcijfers van natuurvoedingswinkels in 2021 voor het eerst in tien jaar een dalende trend lieten zien (-2%). Verkopen via boerderijwinkels en markten lieten in de tweede helft van 2021 ook een daling zien. Online-verkopen doen het nog steeds goed en lijken tot een vaste gewoonte van de consument geworden te zijn.