In een decor van volle fruitbomen met oogstrijpe appels en peren is deze week de On the way to PlanetProof Week van start gegaan. In de boomgaard van Bert den Haan in Kerk-Avezaath kwamen maandagochtend afgevaardigden van onder andere Jumbo, Aldi, Superunie, Fruitmasters, Friesland Campina, HAK en schrijvende pers bijeen voor de aftrap van deze week, maar ook om met elkaar in gesprek te gaan over het belang van waardering voor de duurzaamheidsinspanningen van boeren en telers. (lees verder onder de foto)
Den Haan: “In de boomgaard heb ik verteld wat voor extra inspanningen we als fruittelers moeten verrichten om aan de PlanetProof-eisen te voldoen. De eisen zijn nu nog haalbaar, maar ze moeten ook wel haalbaar en betaalbaar blijven. Ook zou ik graag meer financiële waardering zien. Nu zijn de eisen vooral een ‘license to deliver’ – een voorwaarde om te mogen leveren – maar het moet ook ‘on the way to the portemonnee.”
LTO-voorzitter Sjaak van der Tak benadrukte in zijn inleiding ook dat PlanetProof nog meer naar een gelijk Europees speelveld moet. De eisen richting buitenlandse leveranciers moeten nog veel verder uitgerold worden en ook gelijkgesteld worden aan die voor Nederlands product.
Doel van de On the way to PlanetProof Week is vooral meer bewustwording en bekendheid richting de consument te creëren. SMK heeft hiervoor een nieuwe tv-commercial gemaakt en supermarkten zullen het keurmerk deze week extra in het zonnetje zetten.