GroentenFruit Huis vindt dat inspanningen van zowel telers als ketenpartijen op gebied van verduurzaming beloond moeten worden. Maar dat betekent niet altijd een meerprijs. Dit zegt de koepel van bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit in reactie op het Greenpeace-rapport ‘Supermarkten de zwakste schakel in de duurzame teelt’.
“De positie van duurzamer geteeld product is niet altijd alleen in een zichtbare meerprijs uit te drukken. Dit kan zich ook uiten in leveringszekerheid, voorkeurspositie in het schap, klantentrouw en een beter imago van het Nederlands product”, aldus Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis. Samen met telersverenigingen en handelshuizen maken telers afspraken over de afzet van de hele oogst, jaarrond, ook daar waar andere duurzaamheidseisen gevraagd worden. Dat moeten telers zich ook realiseren vindt het GroentenFruit Huis.
GroentenFruit Huis is als brancheorganisatie zelf niet betrokken bij gesprekken over prijsvorming en leveringsvoorwaarden. Medio juni had NFO samen LTO Vollegrondsgroenten een gesprek gehad met GroentenFruit huis over PlanetProof. “Dit was een pittig gesprek”, blikte NFO-voorzitter Gerard van den Anker destijds terug. “Er is besproken dat wij (red. NFO en LTO) vinden dat de invloed van telers groter moet en dat men allerlei ambities moet gaan bevriezen. Er moet rust in de tent komen in plaats van het stapelen van ambities, nieuwe regelgeving en administratieve lasten met de daarbij behorende meerkosten.”
Verder werd in het gesprek ‘klip en klaar’ aangegeven dat telers nooit een meerprijs gaan krijgen voor PlanetProof. De teler moet dus zelf de keuze maken om PlanetProof te blijven voeren of een ander afzetkanaal te kiezen.
De NFO heeft al langere tijd het standpunt: ‘zonder beloning heeft het keurmerk geen meerwaarde en dus onvoldoende bestaansrecht.’