Tijdens de eerste weken van de coronapandemie steeg de omzet van fruit in supermarkten met 25 procent of meer. Nu het weer rustiger is, valt op dat enkele producten blijven profiteren van een hogere omzet. Zo worden er beduidend meer blauwe bessen (+42%) en appels (+6%) verkocht dan in de pre-coronaperiode van 2020. Andere producten die het goed doen, zijn citroenen (+45%), sinaasappels (+41%) en avocado’s (+29%).
Primeur publiceerde de onderzoeksresultaten van Marktonderzoekbureau Nielsen dat de omzettrends van AGF-groepen vergeleek in de weken 2 t/m 8 (pre-corona) en 9 t/m 16 (coronapandemie) in 2020 versus 2019. Door de sterke vraag van de consument in maart en april steeg de fruitomzet gemiddeld met 20 procent over de hele periode (week 9 t/m 16). Bij aardappels en groenten was de stijging 10 procent. Grootste verschil met aardappelen en groenten is de aanhoudende vraag naar fruit na de hamsterperiode.