Veel boeren en tuinders vinden dat ze (te) weinig invloed hebben op de prijs die ze kunnen vragen voor hun producten, terwijl soms ook nog aanvullende duurzaamheidseisen worden gesteld die niet altijd worden beloond. In opdracht van minister Carola Schouten onderzoekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hoe de prijsvorming in de keten tot stand komt en waar de problemen liggen. Onderdeel van dit onderzoek is een online enquête onder boeren en tuinders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Geelen Consultancy.
Rond donderdag 13 februari ontvangen ongeveer 15.000 agrarisch ondernemers een uitnodiging per e-mail met een link naar het online onderzoek. In het onderzoek worden zes producten specifiek uitgewerkt: peren, tomaten, witte kool voor zuurkool, uien, varkensvlees en melk. Ook als u andere producten teelt, wordt u uitgenodigd mee te doen aan het onderzoek.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 – 12 minuten. Uiteraard worden alle antwoorden anoniem verwerkt. De resultaten van het onderzoek worden in juni 2020 bekendgemaakt door de ACM.
Onder andere LTO Nederland, NFO, Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, NAV, NMV, POV, Bionext en Biohuis steunen het onderzoek.