Afgelopen donderdag is op de Kennisdag in Tiel door NFO-voorzitter Gerard van den Anker FRUITVOORUIT.NL gepresenteerd (www.fruitvooruit.nl). FRUITVOORUIT.NL is een unieke samenwerking van 7 partners die vooruit willen naar een Nederlandse fruitteelt met toekomst. Partners zijn de NFO als coördinerend partner, GroentenFruit Huis, Koninklijke FruitMasters, The Greenery, Vogelaar Vredehof, Fruitconsult en CAF. “Door gezamenlijk optrekken en bundeling van initiatieven staan we samen sterker en we willen een eenduidig verhaal naar buiten brengen”, aldus Van den Anker voor een volle zaal met zo’n 400 toehoorders. “We zijn ontzettend trots op de fruitteler. Helaas wordt het speelveld voor de teler steeds ongelijker. We zoeken naar oplossingen en krachtenbundeling en doen dit met FRUITVOORUIT.NL. Belangrijk is dat we ons positief uiten dat we een krachtige en positieve sector zijn”, aldus Van den Anker.

Waarom FRUITVOORUIT?

  • We staan voor vele uitdagingen (milieu, klimaat, biodiversiteit).
  • Fruitteelt kan veel betekenen op maatschappelijk thema’s.
  • Er is meer waardering nodig voor de sector.
  • Teelt Innovatie vraagt samenwerking.
  • We vertellen zelf onvoldoende ons positieve verhaal.
  • Verschillende ketenschakels worden met dezelfde vraag stukken geconfronteerd.
  • Er zijn beperkte collectieve middelen in de keten.

    Startpunt
    Elke partij die de fruitsector vooruit kan en wil brengen, is van harte uitgenodigd zich bij het platform aan te sluiten, want succes bereik je samen.
    Vanuit een gezamenlijk plan en visie wordt in 2020 gestart met twee routes:
  • Teeltinnovatie, via een Roadmap (zie nieuwsfoto) wordt richting gegeven aan teelt en teler met toekomst.
  • via Communicatie wordt ingezet op juiste informatie naar stakeholders, gebaseerd op feiten.

Voor meer info over FRUITVOORUIT.NL, downloads van posters en de folder ga naar fruitvooruit.nl.

Voorafgaand aan de presentatie van FRUITVOORUIT.NL konden de aanwezigen ook kennis maken met De Fruitigste-meisjes. Zij gaven de zaal mee: ‘Telers hebben zoveel kennis en passie over hun vak. Probeer bij communicatie het te bekijken vanuit je doelgroep (de consument). Ons kennisniveau is niet hoog. En ook de consument heeft die kennis niet, maar we horen wel dat ze het heel leuk vinden al die filmpjes.’

In een volgend Fruitteelt-nummer volgt meer info over Fruitvooruit.nl.

 

Dit bericht is geplaatst op donderdag 28 november 2019 - 21:02